Szanujemy Twoją prywatność. Nie nawidzimy SPAMU tak jak Ty i nie robimy tego w trosce o jak najlepsze relacje z Tobą. Tworzenie konta oznacza, że odpowiadają Ci Warunki korzystania z usługi ,firmy Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z plików cookie.


Jak skonstruować personę?


0

0

2 min

Tutaj zajmiemy się już praktycznym wymiarem konstruowaniem persony. Zanim zaczniesz tworzyć, wymyśl wzorcowego użytkownika swojego tekstu, grafiki, produktu. 

Wzorcowy nie znaczy idealny! 

Im bardziej się wysilisz, tym lepiej określisz swojego odbiorcę, a on zacznie żyć w Twoim umyśle swoim życiem. Powstający produkt automatycznie będzie lepiej dopasowany do konkretnego odbiorcy. Nigdy nie twórz do “grupy osób”. Kieruj swój przekaz do konkretnego przedstawiciela danej grupy!

Jak opisać personę? Stwórz jej charakterystykę!

  • imię i nazwisko
  • wiek, wykształcenie, sytuacja rodzinna
  • miejsce zamieszkania i miejsce pracy
  • wykonywany zawód, branża, firma
  • życiowe motto i wartości, którymi kieruje się w życiu
  • pasje i zainteresowania - jak spędza swój wolny czas?
  • na co wydaje swoje oszczędności?
  • rys psychologiczny (jaka ta osoba jest?)
  • jakie ma poglądy polityczne?

Tak, konstruowanie persony to pracochłonny proces. Ale wierz mi, opłaca się. Nie idź na skróty. Poświęć odpowiednią ilość czasu na wyobrażenie sobie wszystkich szczegółów. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ jeśli pozwolisz sobie na niedbałość, w Twojej głowie zamiast sylwetki persony zacznie funkcjonować doskonały odbiorca.

Persona a doskonały odbiorca

Ludzie tworzący treści do internetu często mylą personę z doskonałym odbiorcą. Wracając do przykładu z SORem - twórcy niefortunnego logo prawdopodobnie wyobrazili sobie, że idealny odbiorca poprawnie odczyta logo, ponieważ będzie zaznajomiony z logiką zapisu EKG. Nie podjęli wysiłku, by zaprojektować personę - osobę spoza branży medycznej, inną od nich, nie rozumiejącą ich żargonu, żyjącą swoim życiem i obracającą się wśród innych niż oni ludzie. 


Skonstruowanie persony jest bardziej pracochłonne od tworzenia wyobrażenia doskonałego odbiorcy. Dlaczego? Ponieważ doskonały odbiorca jest taki sam, jak Ty, a samego siebie znasz całkiem nieźle. Co innego persona. Persona to ktoś inny niż Ty. Nie czyta Ci w myślach, nie łapie w lot Twoich dowcipów, nie czyta między wierszami. Nie jest Twoją bratnią duszą.

Komfort tworzenia dla doskonałego odbiorcy

Tworzenie treści dla ludzi podobnych do nas ma sens, jeżeli adresujemy je do wąskiej grupy osób o podobnych zainteresowaniach. Wówczas żargon branżowy i humorystyczne elementy zrozumiałe wyłącznie dla osób z grupy zadziałają na Twoją korzyść. Wtedy możesz skupić się na tym, że twoim odbiorcą jest idealny czytelnik, ktoś bardzo do Ciebie podobny, myślący tak jak Ty. W każdym innym wypadku musisz stworzyć personę, by Twój tekst nie był oderwany od rzeczywistości.

To podstawowy poziom tworzenia persony. Żeby dogłębnie zrozumieć odbiorcę, musisz poznać wszystkie jego potrzeby. Mamy tekst na ten temat:



Komentarze ( 0 )