Szanujemy Twoją prywatność. Nie nawidzimy SPAMU tak jak Ty i nie robimy tego w trosce o jak najlepsze relacje z Tobą. Tworzenie konta oznacza, że odpowiadają Ci Warunki korzystania z usługi ,firmy Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z plików cookie.

Indeks glikemiczny - co to takiego?


0

0

4 min

Tak, jak Wam obiecałam powiem dziś o indeksie glikemicznym (IG). Jest to pojęcie ściśle związane z żywnością. To klasyfikacja produktów spożywczych według wpływu na poziom glukozy we krwi mniej więcej 2-3 godziny po spożyciu posiłku (glikemia poposiłkowa). Istnieją produkty o małym, średnim i dużym IG.

Ogólnie przyjmowane jest, że glukoza ma IG=100.

IG < 50 = produkty o małym IG (należy spożywać takie produkty codziennie)

IG 55-70 = produkty o średnim IG (spożywamy co jakiś czas)

IG > 70 = produkty o dużym IG (jemy bardzo rzadko lub całkiem z nich rezygnujemy).

Z tych obserwacji wynika, że warto dobierać składniki do jadłospisu o małym IG. Spożywając zbyt często produkty o dużym IG możemy doprowadzić do insulinoodporności i otyłości.

Pewnie teraz zapytacie jakie produkty wybierać, aby trzymać się małego IG. Otóż punktem kulminacyjnym tego artykułu jest przedstawienie Wam poszczególnych produktów żywnościowych oraz przypisane do nich indeksy. W ten sposób będzie Wam łatwiej sporządzać codzienne jadłospisy, takie, które wpłyną korzystnie na Wasze zdrowie.

ZACZNĘ MOŻE OD PRODUKTÓW Z NISKIM INDEKSEM GLIKEMICZNYM:

0 - jaja, kawa, herbata, majonez, owoce morza, ryby, sery tłuste, sos sojowy bez dodatku cukru, śmietana kwaśna, tłuszcz roślinny, tłuszcz zwierzęcy, wino wytrawne, wołowina;

5 - ocet, przyprawy, skorupiaki

10 - awokado

15 - agrest złoty, brukselka, cebula, cukinia, cykoria, czarna porzeczka, fasolka szparagowa, grzyby, imbir, kalafior, kapusta, kiełki soi, kiszona kapusta, koper, korniszony, mączka chleba swiętojańskiego, migdały, ogórek, oliwki, orzechy włoskie, orzechy laskowe, nerkowce, pistacje, orzeszki ziemne, papryka chili, papryka czerwona, żółta, zielona, por, rabarbar, rzodkiewka, sałata, seler naciowy, soja, szczaw, szparagi, szpinak;

20 - bakłażan, czekolada gorzka zawierająca więcej niż 80% kakao, czereśnie, fruktoza, kakao, karczochy, pędy bambusa, sok z cytryny;

25 - agrest niebieski, borówki, czekolada gorzka zawierająca więcej niż 70 % kakao, czerwona porzeczka, jeżyny, maliny, masło migdałowe, masło z orzechów laskowych, mąka sojowa, pestki z dyni, truskawki, wiśnie;

30 - buraki surowe czerwone, czosnek, dżem słodzony sokiem owocowym, grejpfrut, gruszka, makaron chiński, mandarynki, marakuja, marchewka, marmolada bez cukru, mleko odtłuszczone w proszku, morele świeże, pomidory, rzepa, twaróg odtłuszczony;

35 - biała fasola, brzoskwinie, czarna fasola, drożdże, drożdże piwne, dziki ryż, fasola, figi świeże, groszek zielony, jabłka duszone, jabłka świeże, jogurt odtłuszczony, lody słodzone fruktozą, siemię lniane, sezam, mak, nektarynki, pigwa, pomarańcze, pomidory suszone, przecier pomidorowy, seler surowy, słonecznik, sok pomidorowy, śliwki;

40 - bób niegotowany, fasola z puszki, figi suszone, gryka, kasza gryczana, laktoza, maca, makaron z mąki razowej ugotowany al dente, sok marchwiowy, masło orzechowe bez cukru, mleko kokosowe, morele suszone, otręby pszenne i owsiane, owies, pigwa konserwowa, płatki owsiane niegotowane, makaron spaghetti al dente, śliwki suszone;

45 - świeży ananas, niedojrzałe banany, chleb żytni, jęczmień, kokos, makaron Capellini, płatki śniadaniowe pełne, ryż Basmati brązowy, sok grejpfrutowy ze świeżych owoców, sok pomarańczowy ze świeżych owoców, tosty z chleba z mąki pełnej, winogrona czerwone i zielone, zielony groszek z puszki, żurawina;

PRODUKTY ZE ŚREDNIM INDEKSEM GLIKEMICZNYM:

50 - chleb orkiszowy, ciasto bez cukru, kiwi, makaron z pszenicy durum, mango, musli bez cukru, ryż Basmati, ryż brązowy, sok ananasowy ze świeżych owoców, sok jabłkowy ze świeżych owoców, sok żurawinowy ze świeżych owoców;

55 - brzoskwinie z puszki, czerwony ryż, ketchup, musztarda z cukrem, sok winogronowy bez cukru, sok z mango bez cukru, spaghetti na miękko, sushi;

60 - banany dojrzałe, kakao słodzone, kasza manna, lazania, lody słodzone cukrem, melon, miód, mleko tłuste, morele z puszki, owsianka, pizza, ryż aromatyzowany, ryż długoziarnisty;

65 - ananas z puszki, buraki gotowane, chleb razowy z białej mąki, chleb pełnoziarnisty, chleb żytni z białej mąki, dżem z cukrem, kukurydza, batony czekoladowe, mąka kasztanowa, musli z cukrem lub miodem, rodzynki, syrop klonowy, ziemniaki w mundurkach;

70 - bagietka, biały ryż, biszkopt, brązowy cukier, bułki chipsy, chleb ryżowy, cukier, daktyle suszone, kasza jęczmienna, kleik, maca z białej mąki, makaron z białej mąki, mąka kukurydziana, melasa, napoje słodzone, risotto, rogalik, sucharki, ziemniaki gotowane;

PRODUKTY Z WYSOKIM INDEKSEM GLIKEMICZNYM:

75 - arbuz, dynia, kabaczek

80 - bób gotowany, marchewka gotowana, puree

85 - biała mąka, płatki kukurydziane, popcorn, ryż prażony, ryż paraboliczny, rzepa gotowana, seler gotowany

90 - chleb z białej mąki, mąka ziemniaczana

95 - mąka ryżowa, ziemniaki pieczone, ziemniaki zasmażane;

100 - glukoza, skrobia modyfikowana.


I tak oto Moi Drodzy przedstawiłam poszczególne produkty z przypisanym IG. Mam nadzieję, że choć trochę przybliżyłam Wam wartości produktów.

PAMIĘTAJCIE!

Wybierajcie produkty spożywcze z małym indeksem glikemicznym. To one są najzdrowsze!

0 obserwujących
3 publikacji

Komentarze ( 0 )